Kuinka läsnä olet tässä hetkessä juuri nyt? Miettimässä jotain jo mennyttä asiaa? Vai ehkä omissa ajatuksissasi, tekemässä kiireellä joulun ajan tehtävälistan asioita ja samalla miettimässä jo, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä? Vai juuri nyt tässä, tietoisesti lukemassa tätä tekstiä?

Tutkimuksissa on todettu, että ihmiset viettävät tyypillisesti vähintään puolet hereilläoloajastaan omassa mielessään tehden asioita automaattiohjauksella. Stressi ja väsymys voivat ennestään lisätä tätä taipumusta. Osin tämä automatisoituminen on tietenkin hyödyllistä, kun jokaista asiaa ei tarvitse erikseen miettiä, vaan harjaamme iltaisin rutiininomaisesti hampaat ja voimme vaikkapa jutella samalla, kun kävelemme. Välillä mieli saa kuitenkin liikaa tilaa. Voi alkaa tuntua siltä, että elämä valuu ohi eikä mikään oikein tunnu miltään, vähän kuin menisi hierontaan paksu toppatakki päällä. Saatamme myös autopilotilla ollessamme tehdä sellaisia asioita, jotka jälkeenpäin harmittavat. Tällaisia voivat olla vaikkapa liiallinen karkinsyönti, stressitupakointi tai toisille tiuskiminen.

Onneksi tilanteeseen on olemassa ratkaisu. Voimme alkaa opetella tähän hetkeen palaamisen taitoa, jonka avulla voimme pysähtyä hetkeksi ja huomata, miltä meistä tuntuu ja mitä kulloinkin olemme tekemässä. Tämä pieni paussi antaa meille hetken harkinta-aikaa, ja voimme miettiä ja valita, kuinka haluaisimme toimia juuri nyt tässä tilanteessa. Tätä kutsutaan psykologiseksi joustavuudeksi.

Tähän hetkeen palaamisen taidon perusteiden omaksuminen ei vie aikaa kuin muutaman minuutin ja voit alkaa toteuttaa sitä osana omaa päivääsi ilman, että sille tarvitsee erikseen raivata pitkiä harjoitusaikoja tai rauhallista ympäristöä.

Tähän hetkeen palaamisen taito on yksi mielen hyvinvoinnin tärkeimmistä kulmakivistä. Ota askel kohti itsellesi tärkeää ja tule kokeilemaan! Voit joko tehdä yksittäisen tähän hetkeen ankkuroitumisharjoituksen tai alkaa harjoitella taitoa systemaattisemmin, molempiin löydät työkalut tältä ilmaiselta minikurssilta. Tervetuloa! 

Ns. HOT-matriisissa tämän kurssin sisältö sijoittuu erityisesti matriisin keskelle. Matriisin tuntemus ei kuitenkaan ole tarpeen tälle kurssille osallistumiselle.

Mikäli haluat tutustua matriisiin ja hyväksymis- ja omistautumisterapian perusteisiin tarkemmin, kurkkaa Huomaa ja valitse -taitopaja ammattilaisille!

Kouluttaja

Janna Meunier

Olen psykologi ja kognitiivisen käyttäytymisterapian (KKT) psykoterapeutti. Työssäni käytän hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) ja myötätuntokeskeisen terapian (CFT) menetelmiä. Haluan auttaa tavalla tai toisella mahdollisimman monia ihmisiä elämään rikasta ja merkityksellistä elämää. Ennaltaehkäisy, varhainen puuttuminen ja lyhytterapeuttiset interventiot ovat erityisen lähellä sydäntäni.